BOOK REVIEW: ΠΟΥΡΓΚΑΤΟΡΙΟ του JOHN KILLIAN από ΕΚΔΟΣΕΙΣ BELL

Συνέντευξη: ΕΛΕΝΗ ΙΣΠΟΓΛΟΥ: “Η συγγραφή είναι ο καθρέφτης της ψυχής”

 

(Συνέντευξη στην Κατερίνα Τσαμπά)

Η Ελένη Ισπόγλου γεννήθηκε στην Πρέβεζα τον Μάρτιο του 1974. Σπούδασε Πολιτικός Μηχανικός στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και εργάστηκε για πολλά χρόνια σε τεχνικές εταιρείες του Λονδίνου. Το 2006 επέστρεψε στην Ελλάδα και πλέον ζει στο Χαλάνδρι, με τον σύζυγο και τα δύο παιδιά τους. 

Γράφει από τα εφηβικά της χρόνια. Το 2018 αποφάσισε να δημοσιεύσει κείμενά της στο διαδίκτυο. Η άμεση ανταπόκριση του κοινού έγινε το κίνητρο για να εκδώσει το πρώτο της βιβλίο. Τον Ιούνιο φέτος εκδόθηκε το πρώτο της μυθιστόρημα “Για όσα τόλμησα” από τις εκδόσεις Ιβίσκος. 

Στον ελεύθερο χρόνο της διαβάζει βιβλία λογοτεχνίας, ψυχολογίας και ποίησης. Λατρεύει τον χορό, τη γυμναστική και το έξυπνο χιούμορ.

Ελένη, σε καλώς ορίζω στα ΒΙΒΛΙΟγραφικά και χαιρόμαστε που είσαι μαζί μας. Ξεκινάω κατευθείαν με μια ερώτηση. Το βιβλίο μιλάει για μια γυναίκα που κάνει το όνειρό της πραγματικότητα. Έχει ολοκληρώσει το πρώτο της βιβλίο και ένας εκδοτικός το έχει ήδη αποδεχτεί. Η ιστορία της Δάφνης έχει δικά σου στοιχεία; Είναι, τρόπον τινά, βιογραφική η ιστορία;

Καλώς σας βρήκα και ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση. 

Το βιβλίο είναι μια μυθοπλαστική αφήγηση που εμπνεύστηκα από τη ζωή πολλών ανθρώπων, από άρθρα και forums. Σίγουρα έχει και προσωπικά στοιχεία, όπως την οπτική μου απέναντι στα θέματα που αγγίζω. Ήθελα εξ αρχής η ηρωίδα να είναι μία απλή γυναίκα, αλλά να έχει τη δική της φωνή και με κάποιον τρόπο να ακούγονται οι απόψεις της. Για αυτό σκέφτηκα να έχει γράψει έναν “οδηγό για γυναίκες” μέσω του οποίου τις παροτρύνει να ζήσουν ουσιαστικά.

Είτε βραδιάζει είτε φέγγει μένει λευκό το γιασεμί. Γιώργος Σεφέρης

Αν δεν κάνω λάθος, το ΤΕΛΟΣ στο βιβλίο το έγραψες στη Θεσσαλονίκη όπου διαδραματίζεται μεγάλο μέρος της ιστορίας του. Την αρχή πού την έγραψες και πώς την εμπνεύστηκες; 

Την αρχή του βιβλίου την έγραψα επίσης στη Θεσσαλονίκη, και μάλιστα αυτό έγινε κάπως καρμικά, χωρίς να το έχω προγραμματίσει. Ήταν σαν η πόλη να με καλούσε να ξεκινήσω αυτό το ταξίδι από εκεί. Η Θεσσαλονίκη έχει μια ιδιαίτερη θέση στην καρδιά μου και είναι μέρος της ζωής μου. Έχει μια μοναδική ατμόσφαιρα που σε εμπνέει, είτε περπατάς δίπλα στη θάλασσα είτε περιπλανιέσαι στα στενά της Άνω Πόλης.

Η πόλη αυτή –η δική μου φοιτητική πόλη− έχει φιλοξενήσει πολλά από τα όνειρα και τις φιλοδοξίες μου. 

Η συγγραφή προέκυψε ή ήταν όνειρο χρόνων;

Η συγγραφή δεν ξεκίνησε ακριβώς σαν όνειρο για μένα, αλλά προέκυψε με την πάροδο του χρόνου. Στην αρχή απλά άρχισα να γράφω κείμενα δημοσίως, κυρίως για να εκφράσω σκέψεις και συναισθήματα. Δεν είχα ονειρευτεί να γίνω συγγραφέας, απλώς έγραφα γιατί το απολάμβανα.

Ωστόσο, καθώς τα κείμενά μου άρχισαν να βρίσκουν απήχηση και αγάπη από τους αναγνώστες, συνειδητοποίησα πόσο βαθιά μου αρέσει αυτή η διαδικασία. Η θερμή ανταπόκριση και η στήριξη του κοινού με ενθάρρυναν να δω τη συγγραφή με άλλα μάτια. Με τον καιρό, αυτό που ξεκίνησε ως δημιουργία και έκφραση συναισθημάτων, μετατράπηκε σε ένα αληθινό πάθος και όνειρο.

Ανακάλυψα ότι η συγγραφή είναι κάτι που με γεμίζει. Το να μπορώ να συνδέομαι με άλλους ανθρώπους μέσω των λέξεών μου και να βλέπω την επιρροή που μπορεί να έχει η δουλειά μου, είναι μια απίστευτα όμορφη εξέλιξη.

Σε σύγκριση με το πόσα βιβλία εκδίδονται κάθε έτος, πιστεύεις ότι υπάρχουν αντίστοιχα οι αναγνώστες; 

Αναμφίβολα υπάρχουν αναγνώστες και η αγάπη τους για το βιβλίο είναι κάτι που συνεχώς μας ενθαρρύνει. Αν και η αγορά είναι κορεσμένη με πολλές νέες εκδόσεις κάθε χρόνο, αυτό δεν σημαίνει ότι το κοινό δείχνει λιγότερο ενδιαφέρον. Αντίθετα, οι αναγνώστες είναι πάντα σε αναζήτηση νέων φωνών, ιστοριών και προοπτικών.

Η ποικιλία στις προτιμήσεις και τα ενδιαφέροντα των αναγνωστών σημαίνει ότι υπάρχει χώρος για κάθε είδος και στυλ γραφής. Αυτό που μετράει είναι η σύνδεση που δημιουργείται μεταξύ του συγγραφέα και του αναγνώστη, και η ικανότητα του βιβλίου να αγγίξει και να εμπνεύσει. Είμαι πεπεισμένη ότι η ανάγκη των αναγνωστών για ανακάλυψη νέων βιβλίων και συγγραφέων είναι μια ισχυρή δύναμη που συνεχώς αναζωογονεί την ελληνική λογοτεχνική σκηνή.

Ονειρεύομαι έναν κόσμο όπου οι άνθρωποι μαθαίνουν πώς να αγαπούν τον εαυτό τους και να αναπτύσσουν υγιείς σχέσεις. Έναν ιδανικό κόσμο όπου θα νιώθουν άνετα να εκφράζουν τα συναισθήματά τους, να ζητούν βοήθεια όταν τη χρειάζονται και να στηρίζουν ο ένας τον άλλον με κατανόηση και αγάπη.

Τι κάνει ένα βιβλίο πετυχημένο κατά τη γνώμη σου;

Για μένα ένα βιβλίο θεωρείται πετυχημένο όταν καταφέρνει να δημιουργήσει μια ουσιαστική σύνδεση με τον αναγνώστη. Αυτό συνήθως συμβαίνει όταν η ιστορία, οι χαρακτήρες και τα συναισθήματα που μεταφέρονται είναι αυθεντικά και προσιτά. 

Η μαγεία ενός βιβλίου έγκειται στο να αγγίζει την καρδιά και το μυαλό του αναγνώστη, κάνοντάς τον να ταυτιστεί με τις καταστάσεις και τα συναισθήματα των ηρώων ή να προβληματιστεί και να σκεφτεί βαθύτερα θέματα που εξετάζονται. Όταν ένα βιβλίο καταφέρνει να προκαλέσει συναισθήματα μέσα από τη χαρά, τη λύπη, την αγωνία ή την ελπίδα, τότε έχει πετύχει τον στόχο του.

Ένα πετυχημένο βιβλίο είναι αυτό που μένει μαζί σου μετά την τελευταία σελίδα, που σου δίνει αφορμές για σκέψη και συζήτηση, και που σε ωθεί να θέλεις να το μοιραστείς με άλλους. 

Τι είδους βιβλία σου αρέσει να διαβάζεις;

Διαβάζω μια ποικιλία βιβλίων από την ελληνική λογοτεχνία, τόσο την κλασική όσο και τη σύγχρονη, μέχρι ξένους λογοτέχνες. Επίσης, απολαμβάνω την ποίηση, καθώς και βιβλία ψυχολογίας και αυτοβελτίωσης, που μου προσφέρουν πολύτιμες γνώσεις για την προσωπική ανάπτυξη. 

Το βιβλίο σου ανήκει στη γενική κατηγορία «κοινωνικό μυθιστόρημα». Θα δοκίμαζες να γράψεις άλλο είδος; 

Το βιβλίο μου, αν και έχει κοινωνικές πτυχές, είναι εστιασμένο στις προσωπικές διαδρομές και τις συναισθηματικές προκλήσεις των χαρακτήρων. Το επόμενο έργο που έχω ξεκινήσει είναι επίσης κοινωνικό, επίσης με έντονα ψυχογραφικά στοιχεία, εστιάζοντας στις εσωτερικές συγκρούσεις και τις ψυχολογικές πτυχές των ηρώων.

Γράφω ποίηση, άλλωστε το πρώτο μου βιβλίο ήταν ποιητική συλλογή. Προς το παρόν δεν δημοσιεύω ποιήματά μου ούτε έχω στο πλάνο μου να εκδώσω ποιητικό έργο στο προσεχές μέλλον. 

Πιστεύω ότι η αγάπη είναι η πιο ισχυρή δύναμη και αξίζει να την καλλιεργούμε και να τη μοιραζόμαστε με κάθε δυνατό τρόπο.

Πώς φαντάζεσαι τον εαυτό σου σε 5 χρόνια από τώρα;

Σε πέντε χρόνια φαντάζομαι τον εαυτό μου να έχει εξελιχθεί τόσο ως συγγραφέας όσο και ως άνθρωπος. Και φυσικά για να γίνει το πρώτο, το δεύτερο είναι προϋπόθεση. Ελπίζω να έχω εκδώσει περισσότερα βιβλία και να συνεχίζω να γράφω ιστορίες που να αγγίζουν τους αναγνώστες.

Θα ήθελα να έχω περισσότερες ευκαιρίες να μοιράζομαι τις ιστορίες μου με το κοινό, είτε μέσα από βιβλία είτε από κοντά, πχ σε παρουσιάσεις. Η επαφή με τον κόσμο είναι μαγευτική εμπειρία.

Για το τέλος θα ήθελα να μας πεις, αν μπορούσες να αλλάξεις κάτι στον κόσμο του βιβλίου στην Ελλάδα, τι θα ήταν αυτό;

Σίγουρα θα ήθελα να δω μια πιο ισχυρή παρουσία της ελληνικής λογοτεχνίας στο εξωτερικό, ώστε να γνωρίσει ο κόσμος τις μοναδικές ιστορίες και τα ταλέντα που έχουμε στην Ελλάδα. Τέλος, θα επιθυμούσα μια ενίσχυση της φιλαναγνωσίας, με εκπαιδευτικά προγράμματα και εκδηλώσεις που θα φέρνουν το κοινό πιο κοντά στο βιβλίο, ιδιαίτερα τις νέες γενιές. Έτσι, το βιβλίο θα μπορούσε να γίνει ένα πιο ζωντανό και σημαντικό κομμάτι της καθημερινότητας των ανθρώπων.

Ελένη μου, σ’ ευχαριστούμε που ήσουν εδώ. Σου ευχόμαστε καλή επιτυχία σε ό,τι ονειρευτείς.

Ευχαριστώ πολύ και εγώ. Κάθε επιτυχία στα ΒΙΒΛΙΟγραφικά και όλους τους αναγνώστες για ό,τι επιθυμεί ο καθένας.

Το βιβλίο “Για όσα τόλμησα” το βρίσκετε εδώ.

Credits για τις φωτογραφίες:

  • Η φωτογραφία της Ελένης είναι της Chrysoula Fourmouzi Photography 
  • Η φωτογραφία του βιβλίου είναι της Ιωάννας Σταθοπούλου







Σχόλια