Book Review: ΑΚΑΤΑΣΧΕΤΗ ΨΥΧΟΡΡΑΓΙΑ του ΑΡΗ ΠΑΧΗ από ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΕΛΚΥΣΤΗΣ

   (Της Κατερίνας Τσαμπά ) Το βιβλίο αυτό είναι το τρίτο έργο του συγγραφέα αλλά το πρώτο για μένα. Τον γνώρισα μέσα από αυτή τη συλλογή διηγημάτων και μόνο θετικές εντυπώσεις θα σας μεταφέρω. Η πένα του αιχμηρή, σκληρή ενίοτε αλλά και απαλή εκεί που ήθελε να αποδώσει πιο τρυφεράδα στους ήρωές του. Είτε η οπτική γωνία είναι γυναίκας είτε άντρα, είτε πρωτοπρόσωπη γραφή είτε τριτοπρόσωπη οι ιστορίες του έχουν βάθος, προκαλούν συναισθήματα, συγκινούν, σε κάνουν να θυμηθείς και ενίοτε να συνδεθείς. Λυπηρές ιστορίες, δύσκολες, βγάζουν πόνο. Είναι κυρίως για εσωτερική αναζήτηση, για να στρέψεις το βλέμμα μέσα σου, να προβληματιστείς, να σκεφτείς τι μπορείς να κάνεις αλλιώς, πώς να συνεχίσεις, τι να κάνεις για τον συνάνθρωπό σου. Είναι μια βουτιά στον εσωτερικό κόσμο των ανθρώπων που κακοποιούνται, που ζουν μια απώλεια, που αγαπιούνται, που δεν ζουν με τον τρόπο που θα ήθελαν, που απελπίζονται, που αυτοκαταστρέφονται. Θεωρώ πως ο συγγραφέας έχει πολλά ακόμα να μας δώσει και...

Book Review: ΚΑΜΙΑ ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΕΘΑΜΕΝΟΥΣ, του ΓΡΗΓΟΡΗ ΑΖΑΡΙΑΔΗ, από τις εκδόσεις BELL


(Της Γιώτας Βασιλείου)

Μετά από ένα δίμηνο περίπου αναγνωστικής «τεμπελιάς» όπου διάβαζα ένα περίπου βιβλίο ανά 10ήμερο, επανήλθα δριμύτερη με το «Καμία προσευχή για τους πεθαμένους» του Γρηγόρη Αζαριάδη το οποίο ουσιαστικά «ρούφηξα», εντός δύο ημερών. Κι εδώ που τα λέμε ήταν ίσως μια από τις καλύτερες επιλογές που θα μπορούσα να κάνω. Κατά την προσωπική μου κρίση, η νέα αυτή ιστορία του Αζαριάδη είναι ίσως η καλύτερη δουλειά του μέχρι σήμερα, συνδυάζοντας με δεξιοτεχνία το μυστήριο με τον κοινωνικό προβληματισμό. 

Η αφήγηση εκτυλίσσεται σε δύο χρονικές περιόδους: το 1950, όπου μια ομάδα ηττημένων του εμφυλίου επιχειρεί μια ληστεία με τραγικές συνέπειες, και το 1986, όταν η πρωταγωνίστρια Μελίνα (αναρωτιέμαι πως σκέφτηκε αυτό το όνομα…) αναζητά τις ρίζες της στο χωριό Σκοτεινό, αποκαλύπτοντας σκοτεινά μυστικά του παρελθόντος. 

Αυτό που ξεχωρίζει στο έργο είναι η στροφή του συγγραφέα προς μια πιο ώριμη και στοχαστική γραφή. Η γλώσσα του είναι απλή και δυναμική, με έξυπνους διαλόγους και δόσεις καυστικού χιούμορ που ισορροπούν τον ζόφο της πλοκής. Παρά τα κλισέ που ενδεχομένως υπάρχουν στο βιβλίο, η γραφή του Αζαριάδη έχει μια φρεσκάδα που δε μας έχει συνηθίσει, ρυθμό και συναισθηματική ένταση. Η δομή του μυθιστορήματος, με χρονικές λούπες, προσδίδει πλούτο στην αφήγηση και δίνει στην ιστορία ένα χαρακτήρα σχεδόν κινηματογραφικό.

Ιδιαίτερα αξιέπαινη είναι η επιλογή του συγγραφέα να περιορίσει –επιτέλους– τα… πικάντικα σχόλια, εστιάζοντας περισσότερο στην ψυχολογική ανάπτυξη των χαρακτήρων και στην εμβάθυνση των θεμάτων του βιβλίου. Αυτή η αλλαγή πιστεύω πως προσδίδει στην ιστορία του μια πιο σοβαρή και συγκινητική διάσταση, καθιστώντας τη πιο προσιτή σε ένα ευρύτερο αναγνωστικό κοινό.

Συνολικά, το «Καμία προσευχή για τους πεθαμένους» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα που υπερβαίνει τα στενά όρια του αστυνομικού είδους, προσφέροντας μια βαθιά ανθρώπινη και συγκινητική ιστορία που αγγίζει τις πληγές της συλλογικής μας μνήμης. Ο Γρηγόρης Αζαριάδης παραδίδει ένα έργο που συνδυάζει την ένταση του αστυνομικού μυθιστορήματος με τη βαρύτητα του κοινωνικού σχολιασμού, προσφέροντας μια αξέχαστη αναγνωστική εμπειρία.

Πολλά μπράβο από εμένα και περιμένω το επόμενο. Εσείς τσιμπήστε το εδώ και καλό ταξίδι στο χρόνο!



Σχόλια