Συνέντευξη: ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΓΓΕΛΙΔΗΣ «Θα ήθελα να μην υπάρχει ανάγκη για κοινότητες με βάση τη σεξουαλικότητα, την καταγωγή, την κοινωνική τάξη»


Ο Γιώργος Αγγελίδης γεννήθηκε και ζει στην Αθήνα. Σπούδασε την αγγλική γλώσσα και φιλολογία με ειδίκευση στη λογοτεχνία και τον πολιτισμό και τον κινηματογράφο. Το πρώτο του λογοτεχνικό έργο ήταν η τριλογία φαντασίας «Η αυτοκρατορία του φεγγαριού» ενώ λίγο αργότερα υπέγραψε το πρώτο του σενάριο για τη θεατρική παράσταση «Δικός σου», η οποία κέρδισε και το βραβείο κοινού στα 6α Queer Theater Awards. Ακολούθησε σειρά διακρίσεων και βραβείων στο Χόλυγουντ για τα σενάριά του “Cicada” και “Stigma”, ενώ κυκλοφόρησε online και η ταινία μικρού μήκους Morosis

Εργάζεται ως μεταφραστής λογοτεχνικών βιβλίων και παιδικών τηλεοπτικών σειρών ενώ κυκλοφορούν ήδη τα δύο του πρώτα μυθιστορήματα «Ζωές στο αντίθετο ρεύμα» και «Σκοτεινή Κληρονομιά», από τις εκδόσεις BELL. Σήμερα κάνει το επόμενο συγγραφικό του βήμα, το οποίο αφορά στη νέα σειρά των εκδόσεων BELL, την EROS PRIDE. Πρόκειται για ένα young adult queer μυθιστόρημα, με τίτλο «Α’ στον Έρωτα». Για το νέο αυτό πόνημα, για την κοινότητα ΛΟΑΤΚΙ+, για την αναζήτηση της σεξουαλικής ταυτότητας και για πολλά άλλα, ο Γιώργος μας μιλά με το χέρι στην καρδιά, χωρίς φόβο μα με πολύ πάθος. Απολαύστε τον!

(Συνέντευξη στη Γιώτα Βασιλείου)

Γιώργο καταρχάς σε ευχαριστούμε για το χρόνο που μας αφιερώνεις και σε καλωσορίζουμε στα ΒΙΒΛΙΟγραφικά. Σπουδαία μέρα η σημερινή για σένα και για τις εκδόσεις BELL, μιας και από σήμερα ανοίγει ο δρόμος για μια νέα σειρά αισθηματικών βιβλίων με θεματολογία ΛΟΑΤΚΙ+, την EROS PRIDE, με σημείο εκκίνησης το δικό σου βιβλίο με τίτλο «Α’ στον Έρωτα». Μίλησέ μας για τις σκέψεις και τα συναισθήματά σου.

Καλώς σε βρήκα Γιώτα μου, αγαπημένοι αναγνώστες. Ειλικρινά, η χαρά μου δεν θα μπορούσε να είναι μεγαλύτερη γι’ αυτό το νέο συγγραφικό βήμα και εκδοτικό εγχείρημα. Με ενθουσιασμό και συγκίνηση, λοιπόν, υποδέχομαι σήμερα την κυκλοφορία του Α΄ Στον Έρωτα.

Αν δεν κάνω λάθος αυτή θα είναι η πρώτη φορά που θα δούμε στην Ελλάδα βιβλία περιπτέρου με queer θεματολογία. Σου δημιουργεί άγχος αυτό ή κάποιες δεύτερες σκέψεις;

Δεν θα σου κρύψω πως η επιλογή της κυκλοφορίας του βιβλίου στα περίπτερα με προβλημάτισε αρχικά. Το βιβλιοπωλείο είναι όπως και να το κάνουμε διαφορετικό, είναι ένα λίκνο πολιτισμού. Συνεπώς, κάποιος ενδεχομένως να ζητούσε πιο εύκολα ένα βιβλίο queer θεματολογίας χωρίς τη συστολή που ενδεχομένως να βιώσει θέλοντας να το αγοράσει από το περίπτερο/ψιλικατζίδικο της γειτονιάς του. Ωστόσο, όταν ο Χάρης Νικολακάκης, ο εκδότης μου, μοιράστηκε το σκεπτικό του, την επιθυμία του να φτάσει το βιβλίο σε κάθε γωνιά της χώρας μας και να διαβαστεί και από άτομα σε κοινότητες όπου ενδεχομένως δεν υπάρχουν βιβλιοπωλεία, δεν θα μπορούσε να με βρει πιο σύμφωνο.

Σε γνωρίζουμε όλοι ως ένα συγγραφέα βιβλίων τρόμου/θρίλερ με ήδη δυο πετυχημένα μυθιστορήματα στο ενεργητικό σου. Θες να μας πεις τι σε κινητοποίησε να γράψεις το συγκεκριμένο βιβλίο;

Σε όλα μου τα βιβλία καταθέτω ένα κομμάτι της ψυχής μου. Για όλα εμπνέομαι, λιγότερο ή περισσότερο, απ’ τη ζωή μου, απ’ τις εμπειρίες μου, από ιστορίες και αφηγήσεις που φτάνουν στ’ αυτιά μου και αγκιστρώνονται στον νου μου. Το ίδιο ακριβώς ισχύει και για το Α΄ Στον Έρωτα. Καθοριστικό ρόλο, φυσικά, στο να πάρω την απόφαση να το γράψω έπαιξαν πρώτον η απουσία παρεμφερούς Ελληνικής βιβλιογραφίας (ή και ξένης, όταν μεγάλωνα εγώ) και δεύτερον η στήριξη και η παρότρυνση των αγαπημένων μου Έλενα Αντωνίου, Μαρία Μπακάρα και Θοδωρή Ζαργκλή, στους οποίους και αφιερώνω αυτό το βιβλίο.

Πώς δέχτηκε ο εκδότης σου Χάρης Νικολακάκης την ιδέα αυτή;

Ώρα για μια μικρή ιστορία! Ήταν Δεκέμβρης του 2021 όταν παρευρέθηκα σε μια εκδήλωση στο Shedia Home παρέα με τους αγαπημένους μου Γιώργο Γιώτσα και την Έλενα Αντωνίου. Τότε συζητούσαμε για τα είδη που γράφει ο καθένας και συγκεκριμένα για το πώς εγώ αλλάζω διαρκώς είδη. Με είχε ρωτήσει τότε η Έλενα αν θα έγραφα ποτέ και κάποιο αισθηματικό μυθιστόρημα και της είχα πει κατηγορηματικά όχι. Στα βιβλία μου προσπαθώ να γράφω κάτι καινούριο, κάτι που δεν υπάρχει ήδη, και δεν θεωρούσα πως στο συγκεκριμένο είδος θα μπορούσα να προσθέσω κάτι, να πω κάτι νέο, κάτι που να με εκφράζει. Καιρό αργότερα επανήλθαμε στην ίδια κουβέντα με την Έλενα, και κάπως έτσι γεννήθηκε στον νου μου η ιδέα ενός αισθηματικού μυθιστορήματος ΛΟΑΤΚΙ+. Μόλις της είπα ότι έγραφα το Α΄ Στον Έρωτα  η Έλενα ενθουσιάστηκε, μίλησε αμέσως στον Χάρη, τον ρώτησε αν θα εξέδιδε ποτέ ένα μυθιστόρημα τέτοιου είδους. Ο Χάρης όχι μόνο συμφώνησε αμέσως, όχι μόνο αγκάλιασε μεμιάς την ιδέα, μα συγκάλεσε συμβούλιο στις εκδόσεις και έτσι γεννήθηκε η σειρά EROS PRIDE.

"Πρώτη φορά, νιώθω να απογυμνώνομαι τόσο, να μοιράζομαι μια τόσο προσωπική εμπειρία όσο αυτή ενός ομοφυλόφιλου εφήβου στην Αθήνα..."

Μίλησέ λίγο για την ιστορία του βιβλίου, τι πραγματεύεται;

Το Α΄ Στον Έρωτα είναι ένα εφηβικό αισθηματικό μυθιστόρημα και ταυτόχρονα ένα μυθιστόρημα coming-of-age (Bildungsroman στα Γερμανικά). Πρωταγωνιστές μας είναι ο Ορέστης και ο Σπύρος. Ο πρώτος είναι ερωτευμένος με τον δεύτερο απ’ την πρώτη στιγμή που τον γνώρισε, ωστόσο ο Σπύρος όχι μόνο φαίνεται να είναι στρέιτ αλλά ταυτόχρονα είναι ο αδερφός του καλύτερού φίλου του. Ώσπου κάποια στιγμή ο Ορέστης τον πετυχαίνει σε μια εφαρμογή γνωριμιών κι έτσι ξεκινάει ο έρωτάς τους...

Ποιες είναι οι σκέψεις, οι αγωνίες, τα θέλω των δυο πρωταγωνιστών, του Ορέστη και του Σπύρου;

Ο Ορέστης προέρχεται από μια μονογονεϊκή οικογένεια, η μητέρα του τον έχει αποδεχτεί πλήρως, βοηθώντας τον να αποδεχτεί και ο ίδιος τον εαυτό του, χωρίς ωστόσο να εξαλείψει εντελώς τον φόβο του σχετικά με μια πιθανή αποκάλυψη της σεξουαλικής του ταυτότητας στον κοινωνικό του περίγυρο. Ο Σπύρος απ’ την άλλη δεν είναι τόσο κατασταλαγμένος, τον παρακολουθούμε να πασχίζει με τη συνειδητοποίηση ότι ενδεχομένως δεν είναι στρέιτ, ότι του αρέσουν τα αγόρια – συγκεκριμένα ένα αγόρι, ο Ορέστης. Έτσι βλέπουμε δύο διαφορετικές καταστάσεις, πώς αυτές επηρεάζουν την ψυχοσύνθεση δύο νέων ομοφυλόφιλων αγοριών. Στην αρχή του βιβλίου ο Ορέστης είναι αποφασισμένος να ερωτευτεί ενώ ο Σπύρος πασχίζει ακόμη να εξακριβώσει τι θέλει, τι έχει ανάγκη.  

Υπάρχει λίγο από αυτογραφικό στοιχείο μέσα στην ιστορία σου, Γιώργο;

Με κάθε μου βιβλίο προσπαθώ να μοιράζομαι τον ψυχισμό μου, πτυχές του εαυτού μου. Πρώτη φορά, ωστόσο, νιώθω να απογυμνώνομαι τόσο, να μοιράζομαι μια τόσο προσωπική εμπειρία όσο αυτή ενός ομοφυλόφιλου εφήβου στην Αθήνα, αν όχι απαραίτητα του σήμερα, της προηγούμενης δεκαετίας, όταν έζησα κι εγώ τα εφηβικά μου χρόνια στους Αμπελόκηπους. Και λέω όχι του σήμερα, πάντοτε αισιόδοξος ότι η νέα γενιά έχει αποτινάξει από πάνω της τα τελευταία κατάλοιπα προκαταλήψεων του παρελθόντος. Πάντως, για να απαντήσω στην ερώτηση, ναι, υπάρχουν αυτοβιογραφικά ψήγματα μέσα στο βιβλίο.!

"Με κάθε μου βιβλίο προσπαθώ να μοιράζομαι τον ψυχισμό μου, πτυχές του εαυτού μου."

Πιστεύεις ότι θα μπορούσε να βοηθήσει την κοινότητα ΛΟΑΤΚΙ+ το βιβλίο σου και η σειρά γενικότερα κι αν ναι, με ποιον τρόπο;

Το Α΄ Στον Έρωτα δεν πρόκειται για εγχειρίδιο ούτε για μανιφέστο. Δεν πρόκειται να λύσει μαγικά τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα. Ωστόσο ειλικρινά εύχομαι να αγγίξει τον αναγνώστη του. Να δώσει σε έναν νεαρό ομοφυλόφιλο που ενδεχομένως δυσκολεύεται να αποδεχτεί τον εαυτό του -ειδικά τη συγκεκριμένη περίοδο που λόγω του επικείμενου νομοσχεδίου περί πολιτικού γάμου και τεκνοθεσίας έχει αυξηθεί και η ρητορική μίσους- μια ανάσα ελπίδας, ότι θα μπορέσει να ζήσει όπως ονειρεύεται, να ερωτευτεί, να αγαπηθεί, να κάνει οικογένεια αν αυτό επιθυμεί. Επίσης να δώσει σε έναν γονέα, έναν φίλο, έναν συγγενή ενός ομοφυλόφιλου ατόμου μια καλύτερη κατανόηση του τι περνάει ο άνθρωπός τους. Σε αντίθεση με τις μελέτες και τα επιστημονικά δεδομένα, η λογοτεχνία έχει μια μοναδική ιδιότητα: σε βάζει στη θέση του άλλου, σε βοηθάει να νιώσεις τα συναισθήματά του.

Φαντάζομαι ότι το γνωρίζεις κι εσύ ο ίδιος ότι με τη νέα αυτή σειρά θα ανοίξουν κάποιοι από τους «ασκούς του Αιόλου». Θα υπάρξουν σίγουρα αντιδράσεις και αρνητικά σχόλια. Πολύ πιθανόν να βρεθείς κι εσύ ο ίδιος στο κέντρο των αντιδράσεων αυτών. Πόσο έτοιμος νιώθεις γι’ αυτό;

Σε κάθε δράση υπάρχει και μία αντίδραση. Θα έλεγα πως το Α΄ Στον Έρωτα είναι μια αντίδραση στην ρητορική μίσους διαφόρων επιφανών προσώπων προς τον ομόφυλο έρωτα, δίχως αυτό να σημαίνει πως η αλυσίδα θα τελειώσει εκεί. Σαφώς περιμένουμε και περιμένω αντιδράσεις, όμως έχοντας γύρω μου ανθρώπους που με γεμίζουν διαρκώς αγάπη αισθάνομαι πως δεν έχω τίποτα να φοβηθώ.

Σε τι ηλικία ήσουν όταν διαπίστωσες ότι σε έλκυαν τα αγόρια; Ποια ήταν τα πρώτα συναισθήματα και αντιδράσεις σου στη συνειδητοποίηση αυτή;

Πρέπει να ήμουν στη δευτέρα γυμνασίου όταν το συνειδητοποίησα. Κυρίως μου έκανε εντύπωση πώς όλοι οι άλλοι -άτομα στο σχολείο που αρέσκονταν να με τραμπουκίζουν σχετικά- το είχαν καταλάβει πριν από εμένα. Παρ’ όλα αυτά δεν θυμάμαι να αισθάνθηκα άγχος ή φόβο. Μάλλον μέσα μου το ήξερα ήδη από καιρό, οπότε όταν ήρθε η τελική επιβεβαίωση ήμουν πνευματικά έτοιμος.

"Στο σχολείο, απ’ το δημοτικό ακόμα, αντιμετώπιζα καθημερινά τραμπουκισμούς..."

Ποιο ήταν το πρώτο πρόσωπο που εκμυστηρεύτηκες το μυστικό σου; Πώς το δέχτηκε;

Η πρώτη στην οποία μίλησα ήταν η μητέρα μου. Ακριβώς όπως και ο Ορέστης, διάλεξα μια στιγμή που βάφαμε το δωμάτιό μου κι εκείνη ήταν σκαρφαλωμένη πάνω στη σκάλα. Η αντίδρασή της δεν ήταν καθόλου αυτή που περίμενα. Δεν υπήρξαν αντιδράσεις, ούτε θετικές ούτε αρνητικές. Ήταν λες και το ήξερε ήδη. Το μόνο που μου είπε ήταν «Τέλεια. Θα πηγαίνουμε μαζί και στα Pride!»

Έχεις δεχτεί ποτέ επίθεση με πυρήνα το σεξουαλικό προσανατολισμό σου; Πώς το αντιμετώπισες;

Να ήταν μια και δυο φορές μονάχα. Στο σχολείο, απ’ το δημοτικό ακόμα, αντιμετώπιζα καθημερινά τραμπουκισμούς, bullying όπως το λέμε πια. Δύο περιστατικά ξεχωρίζουν στον νου μου. Το ένα στο δημοτικό, στην πλατεία της γειτονιάς, όταν μαζεύτηκε μια παρέα γύρω μου, με στρίμωξαν κι άρχισαν να με φτύνουν. Το δεύτερο, στην πρώτη γυμνασίου, όταν μια χούφτα μεγαλύτερα παιδιά με περικύκλωσαν στο προαύλιο, άρχισαν να με προσβάλουν και να τραγουδάνε «Η μικρή Ελένη κάθεται και κλαίει», εμπειρία που διαβάζοντας το μυθιστόρημα θα δείτε πως μοιράζομαι με τον Ορέστη.

Στο 2024 που ζούμε, πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι για έναν έφηβο να παραδεχτεί ανοιχτά την ομοφυλοφιλία του; Τι θα τον συμβούλευες όντας ένα ενεργό μέλος της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας;

Αναλόγως των συνθηκών, της κοινωνίας στην οποία μεγαλώνει ένα παιδί, νομίζω ότι τα πράγματα είναι πιο εύκολα συγκριτικά με πριν από μία δεκαετία. Δεν θα πω κάτι μεγαλόστομο, ωστόσο, διότι ο καθένας μας είναι διαφορετικός, όπως διαφορετικός είναι και ο περίγυρός του. Η συμβουλή μου είναι να κρίνει προσεκτικά ο καθένας αν και πότε θέλει να μοιραστεί αυτή του την αλήθεια και με ποιον/ποιους. Σαφώς, βοηθάει να έχεις κάποιον δίπλα σου στην πορεία προς την ωρίμανση, να εκφράζεις ελεύθερα κι αυτή την πτυχή σου, τις σχετικές ανησυχίες σου, όμως αν οι συνθήκες δεν είναι κατάλληλες για να λάβει χώρα αυτό στο γυμνάσιο/λύκειο λόγου χάρη, σίγουρα μετά την «έξοδο» από αυτές τις «κλειστές κοινωνίες» ο κόσμος και οι δυνατότητές του είναι απεριόριστα.

Πες μας ένα πράγμα που θα ήθελες διακαώς να αλλάξει στον κόσμο σε σχέση με την ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα;

Θα ήθελα κάποια στιγμή να μην υπάρχει ανάγκη για κοινότητες με βάση τη σεξουαλικότητα, την καταγωγή, την κοινωνική τάξη, να μην υπάρχουν ταμπέλες, να είμαστε όλοι απλώς άνθρωποι, με ίσα δικαιώματα, ίδια αντιμετώπιση, ίσες ευκαιρίες.

Τώρα τελευταία σε είδαμε να περπατάς στην πασαρέλα ντυμένος γαμπρός. Θα το έκανες και στην πραγματικότητα; Πώς φαντάζεσαι το μέλλον σου;

Με τον σύντροφό μου έχουμε ήδη υπογράψει σύμφωνο συμβίωσης. Περιμένουμε, λοιπόν, την ψήφιση του νομοσχεδίου για να μπορέσουμε να παντρευτούμε και πολιτικά, και να βάλουμε μπροστά τη δική μας οικογένεια. Ναι, δεν θα κρύψω πως θα ήθελα σύντομα να γίνω μπαμπάς!

Γιώργο ήταν υπέροχη η κουβέντα μας και σε ευχαριστώ πολύ για την ειλικρίνεια και την κατάθεση ψυχής. Εύχομαι κάθε επιτυχία στο νέο επιχείρημα. Μακάρι να είναι ένα ακόμα μικρό λιθαράκι που θα κάνει τη μεγάλη διαφορά. 

Εγώ ευχαριστώ Γιώτα μου για τη φιλοξενία και την όμορφη συζήτηση! Εύχομαι πράγματι το βιβλίο να αγγίξει έστω κι έναν άνθρωπο, να χαρίσει στιγμές ελπίδας και ξεγνοιασιάς! Κλείνω με μια ευχή: Να αγαπάμε, μόνο αυτό μετράει στο τέλος!

Photo credits: Daniel Wojtunik

👉Διαβάστε την άποψη μου για το μυθιστόρημα του Γιώργου "Σκοτεινή Κληρονομιά" εδώ.

👉Μπορείτε να βρείτε όλα τα βιβλία του Γιώργου εδώ.


Σχόλια