Book Review: ΜΕ ΒΑΡΙΑ ΑΝΑΣΑ, του ΒΑΪΟΥ ΚΟΥΚΚΟΝΗ, από εκδόσεις ΠΝΟΗ

 (Της Γιώτας Βασιλείου ) Το Με βαριά ανάσα του Βάιου Κουκκόνη είναι ένα από τα σπάνια μυθιστορήματα που δεν διεκδικούν τα πέντε αστέρια, τα κατακτούν. Και μάλιστα αβίαστα. Όχι γιατί εντυπωσιάζουν με φρου φρού κι αρώματα, αλλά γιατί επιβάλλονται σιωπηλά, με τον τρόπο που το κάνει κάθε ιστορία χτισμένη πάνω στην αλήθεια. Ο Βάιος επέλεξε να διηγηθεί μια εποχή σκοτεινή, σχεδόν ανείπωτη για τα ελληνικά γράμματα – όχι επειδή λείπουν τα ιστορικά γεγονότα, αλλά επειδή λείπει συχνά η ανθρωπιά για να τα αφηγηθεί κανείς. Εδώ όμως το ιστορικό πλαίσιο δεν είναι ντεκόρ. Είναι ο μηχανισμός που συνθλίβει και ταυτόχρονα δοκιμάζει τους ήρωες. Η φυματίωση δεν είναι το τέρας . Το τέρας είναι ο φόβος. Και ο φόβος, όπως πολύ καλά ξέρουμε όλοι μετά την πανδημία του κορωνοϊού, είναι πάντοτε πιο μεταδοτικός από οποιοδήποτε μικρόβιο. Μέσα σε αυτό το σκηνικό, ο γιατρός Αλέξανδρος Πατραμάνης δεν εμφανίζεται ως ήρωας, αλλά ως εκείνος ο άνθρωπος που, ενώ θα μπορούσε να αποστρέψει το βλέμμα, επέλεξε να ...

BOOK REVIEW: ΤΟ Ρ ΤΗΣ ΕΡΩΜΕΝΗΣ της ΕΙΡΗΝΗΣ ΒΑΡΔΑΚΗ από ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΙΝΩΑΣ

 

(Της Κατερίνας Τσαμπά)

Το βιβλίο αυτό είναι ένα μείγμα ερωτικού, κοινωνικού και αστυνομικού μυθιστορήματος. Η συγγραφέας περιπλέκει αυτά τα είδη με αρκετή μαεστρία. Παρακολουθούμε την πτώση ενός παντρεμένου ζευγαριού. Μας θυμίζει πολλές από τις ιστορίες που έχουμε ακούσει. Ένα τυπικό ζευγάρι που παντρεύτηκε και το κατάπιε καθημερινότητα και ό,τι αυτή περιλαμβάνει.

Η Αγγελική, ο Σέργιος, η μικρή Νεφέλη η κόρη τους και το τρίτο πρόσωπο, η κακιά, η Ευρυδίκη. Θα μπορούσε το τρίτο πρόσωπο να πλέξει τις ζωές τους επικίνδυνα; Βλέπουμε τον Σέργιο να γίνεται έρμαιο της Ευρυδίκης η οποία εμφανίζεται ξαφνικά στη ζωή του. Είναι όμορφη και ξέρει πώς να χειρίζεται έναν άντρα και τις καταστάσεις. Ερωτεύονται δυνατά ώσπου έρχεται ο φόνος ενός ανθρώπου κλειδί. Εκεί προστίθεται ο αστυνόμος Δεγλής και αρχίζουμε και βλέπουμε και τη δική του οπτική. Οι καταστάσεις ολοένα και κλιμακώνονται και η πλοκή πλέον γίνεται αστυνομική. Ο Δεγλής τους έχει πάρει στο κατόπι και θέλει πάσει θυσία να εξιχνιάσει το έγκλημα. Για να το κάνει αυτό τον βλέπουμε να μελετά τους ήρωες έναν έναν. Το ψυχογράφημα που στήνει η συγγραφέας για τον κάθε ήρωα είναι τέτοιο που αμφιταλαντευόμαστε συνέχεια μεταξύ ενοχής και αθωότητας∙ άλλοτε μας μοιάζουν ένοχοι κι άλλοτε αθώοι.

Κι ενώ η ιστορία έχει φτάσει σχεδόν στο τέλος της και νομίζουμε ότι έχουμε βρει τον ένοχο, η ανατροπή στο τέλος έρχεται να κουμπώσει και να αιτιολογήσει την αλήθεια.

Η ανάγνωση ρέει, προκαλεί αγωνία, η πλοκή γρήγορη, οι σκηνές καλοσχεδιασμένες. Οι κεντρικοί ήρωες είναι πολυεπίπεδοι οπότε τους βλέπουμε να κάνουν και λάθη να έχουν και ελαττώματα. Η γραφή πρωτοπρόσωπη από την πλευρά του κάθε ήρωα σε διακριτά κεφάλαια και ίσως το μοναδικό στοιχείο που με δυσκόλεψε είναι ότι οι ήρωες απευθυνόντουσαν μια στο β’ πρόσωπο και μια στο γ’ πρόσωπο. Όμως το βιβλίο είναι πραγματικά καλό. Η ιστορία ευφάνταστη και πλεγμένη σαν παρτίδα σκάκι.

Ποιος θα κερδίσει τελικά την παρτίδα;

Να το διαβάσετε. Το βρίσκετε εδώ.



Σχόλια