Book Review: ΤΗΣ ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΠΕΘΑΝΕΙ, του REX STOUT, από εκδόσεις ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ

  (Της Γιώτας Βασιλείου ) Η Σούζαν Μπρουκ είναι νέα, λαμπερή, ελκυστική, ευκατάστατη, λευκή ‒ και μακαρίτισσα. Και κάπως έτσι, η Νέα Υόρκη της δεκαετίας του ’60 αποκτά άλλη μια υπόθεση δολοφονίας που κάνει κρότο. Όχι μόνο γιατί η Σούζαν ανήκει στην καλή κοινωνία, αλλά γιατί ο άνθρωπος που την αγαπά είναι μαύρος ‒ και αυτό αρκεί για να ανάψει φωτιές που δύσκολα θα σβήσουν. Το Της αξίζει να πεθάνει ξεκινά σαν κλασικό whodunit, αλλά ο Ρεξ Στάουτ κάνει το κολπάκι όπου ενώ όλοι κοιτάζουν το προφανές , εκείνος στήνει την πραγματική ιστορία μόλις δυο βήματα παραδίπλα. Ο Νήρο Γουλφ, πιστός στο δόγμα “δεν σηκώνομαι από την καρέκλα μου αν δεν υπάρχει σοβαρός λόγος”, καλείται να βουτήξει σε ένα περιβάλλον όπου η προκατάληψη γίνεται επιχείρημα και ο ρατσισμός θεωρείται σχεδόν επαρκές κίνητρο. Και όμως, όσο κι αν το σκηνικό μοιάζει να σπρώχνει το στόρι προς ένα καθαρά κοινωνικό δράμα, ο Στάουτ δεν πέφτει στην παγίδα της εύκολης εξήγησης. Η αλήθεια κρύβεται σε πολύ πιο απρόβλεπτα μονοπά...

BOOK REVIEW: ΜΙΚΡΕΣ ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΙΣΤΟΡΙΕΣ του ΙΩΑΝΝΗ ΚΑΣΣΗ από ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ


(Της Κατερίνας Τσαμπά)

Το βιβλίο είναι συλλογή διηγημάτων και είναι χωρισμένο σε 5 ενότητες: Τα δραματικά, τα χιουμοριστικά, τα εν αρχή, τα της καραντίνας και τα λογοτεχνικά. Πολύ ωραία έκδοση, προσεγμένη με ωραίο εξώφυλλο. Αρκετές ιστορίες είναι μικρές, της μιας ανάσας, και άλλες είναι μεγαλύτερες.

Στα δραματικά υπάγονται οι περισσότερες ιστορίες. Η γραφή του όλο συναίσθημα. Πονάς με τους πρωταγωνιστές, ίσως ταυτίζεσαι, αλλά σίγουρα νιώθεις όσα νιώθουν. Μιλάει για απώλεια, για θάνατο. Βαρύς λόγος, στενάχωρες ιστορίες όμως η γραφή του τις μαλακώνει, τις διαβάζεις αβίαστα.

Στα χιουμοριστικά αλλάζει η γραφή και γίνεται πιο σαρκαστική, ίσως σποραδικά ειρωνική, και βλέπεις μέσα σε δύο μόλις ενότητες τη μαεστρία που μπορεί να έχει ένας συγγραφέας να αλλάζει “φωνή”. Τις ευχαριστήθηκα.

Στην ενότητα “Εν αρχή” δε σας κρύβω ότι είχα περιέργεια να δω τι είδους ιστορίες θα διαβάσω. Μπορώ να τις κατατάξω στις φιλοσοφικές ή φιλοσοφημένες ιστορίες. Ξεκινάει από την αρχή του κόσμου και δείχνει ένα… χμ νομικό πλαίσιο του κόσμου από μια άλλη πλευρά.

Στα της καραντίνας ανήκουν οι μεγαλύτερες ιστορίες. Πώς να αναλύσει αλλιώς αυτά που θέλει ο συγγραφέας; Ιστορίες που σε προβληματίζουν, ερωτήματα που μπορεί να πέρασαν κι από το δικό σου μυαλό. Αιχμηρή η γλώσσα του συγγραφέα εδώ.

Τα λογοτεχνικά κείμενα έγιναν τα αγαπημένα μου. Τα ξεχώρισα, το ομολογώ. Ρέουσα γραφή, με λογοτεχνική χροιά. Με νοήματα βαθιά. Οικογένεια, πίστη, φιλία, απώλεια. Συναισθήματα που ταράζουν το είναι σου όμως δε σε πειράζει. Τα απόλαυσα.

Γενικά, αυτό που έχω να δηλώσω απερίφραστα είναι ότι αυτές οι ιστορίες διαβάζονται άνετα ξανά και ξανά. Όταν θέλεις να ξεσπάσεις τη δική σου στενοχώρια, εκεί που θες να σκάσει το χειλάκι σου, εκεί που θες να φιλοσοφήσεις επανέρχεσαι σε αυτές και απλώς τις ξαναδιαβάζεις.

Θα κλείσω με μία φράση του βιβλίου που λάτρεψα:

Καμία ψυχή ποτέ δε ζύγισε το ίδιο με κάποιαν άλλη πάνω στην αιώνια πλάστιγγα του ουρανού…

Το βιβλίο το βρίσκετε εδώ.

Σχόλια