Book Review: Στιγμιότυπα Υπερθέσεως, του ΑΝΤΩΝΗ ΜΠΟΥΡΜΑ, από εκδόσεις ΓΡΑΦΗ

(Της Γιώτας Βασιλείου ) Στιγμιότυπο: Μια μεμονωμένη εικόνα που καταγράφει μια μοναδική στιγμή στον χρόνο.  Υπέρθεση: Μια σύνθεση με πρόσθετα στοιχεία τοποθετημένα το ένα πάνω στο, κάτι που υπερβαίνει τα όρια, αλλάζοντας την οπτική ή την αίσθηση του συνόλου. Βάσει των παραπάνω ετυμολογιών των λέξεων πώς θα εξηγούσατε τον τίτλο που επέλεξε ο Αντώνης Μπουρμάς για το πρώτο του βιβλίο “Στιγμιότυπα Υπερθέσεως”; Ίσως φευγαλέες εικόνες που, μπαίνοντας η μία πάνω στην άλλη, ξεδιπλώνουν κάτι βαθύτερο, μια πολυεπίπεδη αλήθεια; Εγώ θα πω μια λογοτεχνική ακροβασία στη ζωή και στο φανταστικό . Και συνεχίζω με ένα ερώτημα που πιστεύω ότι προέκυψε εύλογα διαβάζοντας το βιβλίο: Συλλογή διηγημάτων ή σπονδυλωτή νουβέλα; Ιδού η απορία. Προσωπικά μάλλον προς το δεύτερο συγκλίνω, αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Ο Αντώνης Μπουρμάς στο ντεμπούτο του να ταξιδεύει σε ένα, ας το πούμε “συνηθισμένο” παραθαλάσσιο χωριό της Ελλάδας. Τουλάχιστον κάπως έτσι πρέπει να το βλέπουν οι περαστικοί. Όμω

Book Review: Ο ΠΥΡΗΝΑΣ ΜΕΣΑ ΜΟΥ, του ΔΗΜΗΤΡΗ ΣΤΑΤΗΡΗ, από εκδόσεις ΓΚΟΒΟΣΤΗ


(Της Γιώτας Βασιλείου)

Είναι κάποια βιβλία που όταν πέφτουν στα χέρια σου, η πρώτη σου αντίδραση είναι να τα κάνεις παραπέρα, σα να ήταν κάτι που εμποδίζει την εργασία σου, αλλά τελικά, σαν κάτι να σε τρώει μέσα σου, τα ανοίγεις, τα ξεφυλλίζεις, σαρώνεις με το βλέμμα σου τις αράδες τους, αφήνεις τη ματιά σου να ταξιδέψει από λέξη σε λέξη και τελικά το αποφασίζεις. «Δε βαριέσαι» σκέφτεσαι «μικρό είναι, θα το ξεπετάξω στο πιτς φιτίλι». Κι όντως έτσι έγινε με το βιβλίο του Δημήτρη Στατήρη. Το ξεπέταξα στο πιτς φιτίλι. Μόνο που φτάνοντας στο τέλος διαπίστωσα ότι δεν ήταν καθόλου μικρό. Αντίθετα ήταν μεγάλο. Μεγάλο σε συναίσθημα, μεγάλο και σε λογοτεχνική αξία.

«Ίσως να υπάρχει μέσα μου μια εσωτερική πυξίδα που με κατευθύνει στα τυφλά. Ένα αθέατο, άγρυπνο μάτι. Ο πυρήνας μέσα μου.»

Η αφήγηση γίνεται εξ’ολοκλήρου σε πρώτο πρόσωπο, πράγμα εξαιρετικά δύσκολο κι όμως απόλυτα πετυχημένο στην περίπτωση αυτή. Η ιστορία πραγματεύεται την αγωνία ενός μεσήλικα συγγραφέα που έχασε το μοναδικό χειρόγραφο του έργου του, όντας μεθυσμένος. Μέσα από τα κεφάλαια της νουβέλας, βιώνουμε μαζί του την αγωνία της αναζήτησης, τον ασθματικό αγώνα δρόμου, τα προβλήματα και ζητήματα που προκύπτουν στην πορεία του, το πνιγηρό άγχος να προλάβει την προθεσμία που οσονούπω λήγει. 

Ο Δημήτρης γράφει απλά, χωρίς ιδιαίτερα λογοτεχνικά στολίδια. Και γράφει ρεαλιστικά. Οι περιγραφές του είναι επίσης ρεαλιστικές, ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, χωρίς να τις εξωραΐζει, να τις μαλακώνει ή αντίθετα να τις εκτραχύνει. Η ροή του κειμένου είναι σχεδόν κινηματογραφική, οι χαρακτήρες άρτια σκιαγραφημένοι και η πλοκή διανθίζεται με νουάρ, ερωτικά και αλληγορικά στοιχεία. 

«…σκέφτομαι ότι είμαι ικανός να σκοτώσω, να φτάσω στα άκρα, να παραμελήσω την κόρη και τη γυναίκα μου και ας βρίσκονται σε κίνδυνο για την πάρτη μου και μόνο…»

Μοναδικά ελαττώματα του βιβλίου κατά την προσωπική μου άποψη είναι καταρχάς το παλιομοδίτικο εξώφυλλο, με αυτό το ιδιαίτερο εικαστικό που η αλήθεια είναι ότι ταιριάζει γάντι στο θέμα της νουβέλας αλλά δεν καθιστά το βιβλίο ιδιαίτερα θελκτικό στα μάτια του υποψήφιου αναγνώστη, και δεύτερον η παρωχημένη γραμματοσειρά που προσωπικά όπου την πετυχαίνω με κουράζει. 

Εν ολίγοις ένα υπέροχο μικράκι μέσα από το οποίο ο Δημήτρης Στατήρης κατόρθωσε να στήσει το δικό του μεγάλο σύμπαν. Μια πραγματικά όμορφη δουλειά που πρέπει να διαβαστεί απ’ όλους!

Μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα ή να αγοράσετε το βιβλίο εδώ.


Σχόλια