BOOK REVIEW: ΤΟ Ρ ΤΗΣ ΕΡΩΜΕΝΗΣ της ΕΙΡΗΝΗΣ ΒΑΡΔΑΚΗ από ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΙΝΩΑΣ

  (Της  Κατερίνας Τσαμπά ) Το βιβλίο αυτό είναι ένα μείγμα ερωτικού, κοινωνικού και αστυνομικού μυθιστορήματος. Η συγγραφέας περιπλέκει αυτά τα είδη με αρκετή μαεστρία. Παρακολουθούμε την πτώση ενός παντρεμένου ζευγαριού. Μας θυμίζει πολλές από τις ιστορίες που έχουμε ακούσει. Ένα τυπικό ζευγάρι που παντρεύτηκε και το κατάπιε καθημερινότητα και ό,τι αυτή περιλαμβάνει. Η Αγγελική, ο Σέργιος, η μικρή Νεφέλη η κόρη τους και το τρίτο πρόσωπο, η κακιά, η Ευρυδίκη. Θα μπορούσε το τρίτο πρόσωπο να πλέξει τις ζωές τους επικίνδυνα; Βλέπουμε τον Σέργιο να γίνεται έρμαιο της Ευρυδίκης η οποία εμφανίζεται ξαφνικά στη ζωή του. Είναι όμορφη και ξέρει πώς να χειρίζεται έναν άντρα και τις καταστάσεις. Ερωτεύονται δυνατά ώσπου έρχεται ο φόνος ενός ανθρώπου κλειδί. Εκεί προστίθεται ο αστυνόμος Δεγλής και αρχίζουμε και βλέπουμε και τη δική του οπτική. Οι καταστάσεις ολοένα και κλιμακώνονται και η πλοκή πλέον γίνεται αστυνομική. Ο Δεγλής τους έχει πάρει στο κατόπι και θέλει πάσει θυσία να εξιχνιάσει το έγ

Book Review: Η ΤΕΤΡΑΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΚΑΤΟΧΗΣ, του ΠΑΝΟΥ ΑΜΥΡΑ, από εκδόσεις ΔΙΟΠΤΡΑ

Η τετραλογία της Κατοχής του Πάνου Αμυρά αποτελεί ένα σημαντικό επίτευγμα της σύγχρονης λογοτεχνίας ,που συνδυάζει αριστοτεχνικά την ιστορική ακρίβεια με την αφήγηση και καθηλώνει. Μέσα από τα τέσσερα βιβλία, ο συγγραφέας μας μεταφέρει στην καρδιά της Αθήνας κατά τη διάρκεια της Κατοχής και του Εμφυλίου, αποκαλύπτοντας τις σκοτεινές πτυχές της ανθρώπινης φύσης, αλλά και την ακλόνητη δύναμη της ελπίδας και της αντίστασης.

Σε όλα του τα μυθιστορήματα, ο κύριος Αμυράς χρησιμοποιεί επιδέξια τις τεχνικές του αστυνομικού μυθιστορήματος για να κρατήσει τον αναγνώστη σε αγωνία. Οι πλοκές είναι καλοδουλεμένες, με συνεχείς ανατροπές και αποκαλύψεις που κρατούν το ενδιαφέρον αμείωτο μέχρι την τελευταία σελίδα. Δημιουργεί δε μια ατμόσφαιρα μυστηρίου και αγωνίας, ενώ παράλληλα αναδεικνύει τα ηθικά διλήμματα και τις δύσκολες επιλογές που αντιμετωπίζουν οι χαρακτήρες του σε μια εποχή κρίσης.

Ας τα δούμε όμως εν τάχει:

«Ο Λιμός» (2018): Το πρώτο βιβλίο της σειράς μάς εισάγει στον εφιάλτη του λιμού της Αθήνας το 1941-1942. Η τετραλογία ξεκινά με μια υπόθεση δολοφονίας που συνδέεται με το σαμποτάζ της ανατίναξης των γραφείων της ΕΣΠΟ. Ο Νίκος Αγραφιώτης, ένας αστυνόμος με αμφιλεγόμενο παρελθόν, αναλαμβάνει την υπόθεση και βρίσκεται αντιμέτωπος με ένα δίκτυο προδοσίας και διαφθοράς που απλώνεται στην αθηναϊκή κοινωνία. Η πλοκή είναι γεμάτη ανατροπές και αναπάντεχες συμμαχίες, ενώ η αγωνία κορυφώνεται καθώς ο Αγραφιώτης πλησιάζει στη λύση του μυστηρίου. Μέσα από τα μάτια του αστυνόμου, παρακολουθούμε την πάλη για επιβίωση, τη διαφθορά και τη μαύρη αγορά, αλλά και την αλληλεγγύη και την αυτοθυσία. Ο συγγραφέας αναδεικνύει με ευαισθησία τις τραγικές συνέπειες της πείνας στην ανθρώπινη ψυχή και σκιαγραφεί χαρακτήρες που παλεύουν να διατηρήσουν την ανθρωπιά τους σε έναν κόσμο που καταρρέει.

«Τα Λύτρα» (2019): Το δεύτερο βιβλίο συνεχίζει την ιστορία του Αγραφιώτη, ο οποίος καλείται να εξιχνιάσει την απαγωγή δύο παιδιών, της κόρης ενός Γερμανού διπλωμάτη και του γιου του κηπουρού του. Η υπόθεση τον οδηγεί σε ένα επικίνδυνο παιχνίδι με διπλούς πράκτορες, μαυραγορίτες και αντιστασιακές οργανώσεις. Η αγωνία κορυφώνεται καθώς ο Αγραφιώτης προσπαθεί να σώσει τα παιδιά και να αποκαλύψει τους ενόχους, ενώ παράλληλα παλεύει να διατηρήσει την κάλυψή του και να μην αποκαλυφθεί η πραγματική του ταυτότητα. Η πλοκή είναι καταιγιστική, με ανατροπές και εκπλήξεις, ενώ ο συγγραφέας εμβαθύνει στην ψυχολογία των ηρώων του, αναδεικνύοντας τα διλήμματα και τις αγωνίες τους σε μια εποχή που οι γραμμές μεταξύ καλού και κακού είναι δυσδιάκριτες.

«Το Φιλί του Δεκέμβρη» (2021): Το τρίτο βιβλίο –και μπορώ να πω αυτό που με άγγιξε περισσότερο– μας μεταφέρει στα Δεκεμβριανά του 1944, όπου ο Αγραφιώτης, πλέον απότακτος αστυνομικός, αναλαμβάνει να βρει έναν χαμένο φάκελο με στοιχεία για δωσίλογους. Η Αθήνα φλέγεται από τον Εμφύλιο, και ο Αγραφιώτης βρίσκεται παγιδευμένος σε ένα δίκτυο πολιτικών ιντρίγκων και προδοσίας. Η πλοκή είναι και εδώ γεμάτη ανατροπές, ενώ η αγωνία κορυφώνεται καθώς ο Αγραφιώτης πλησιάζει στην αποκάλυψη της αλήθειας. Ο συγγραφέας καταγράφει με ρεαλισμό τη βία και το χάος της εποχής, ενώ παράλληλα αναδεικνύει την ελπίδα που φωλιάζει στις καρδιές των ανθρώπων για ένα καλύτερο μέλλον.

«Η Λέσχη του Κακού» (2023): Το τέταρτο βιβλίο, ένα prequel, μας μεταφέρει στο καλοκαίρι του 1939, λίγο πριν από την έναρξη του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Ο Αγραφιώτης, τότε νεαρός υπαστυνόμος, ερευνά τη δολοφονία ενός πυγμάχου και ανακαλύπτει ένα δίκτυο κατασκοπείας και διαφθοράς που απλώνεται στην αθηναϊκή κοινωνία. Ο κος Αμυράς για μια ακόμη φορά σκιαγραφεί πανέμορφα την ατμόσφαιρα της εποχής, την ανησυχία για τον επερχόμενο πόλεμο, αλλά και την ανεμελιά που ακόμα χαρακτηρίζει την καθημερινότητα.

Κατά την γνώμη μου, ένα από τα εξέχοντα χαρακτηριστικά των μυθιστορημάτων του κύριου Αμυρά είναι η ατμοσφαιρική περιγραφή. Βλέπουμε πως δημιουργεί έντονη ατμόσφαιρα σε κάθε βιβλίο, χρησιμοποιώντας πλούσιες περιγραφές των τοπίων, των ήχων και των μυρωδιών της Αθήνας κατά τη διάρκεια της Κατοχής και του Εμφυλίου. Αυτή η ατμοσφαιρική γραφή μεταφέρει τον αναγνώστη στον χρόνο και τον τόπο της ιστορίας, κάνοντάς τον να βιώσει τα γεγονότα μέσα από τις αισθήσεις των χαρακτήρων.

Από την άλλη όμως δεν διστάζει να παρουσιάσει τη σκληρή πραγματικότητα της Κατοχής και του Εμφυλίου, με τις κακουχίες, τη βία και τον θάνατο να είναι παρόντα σε κάθε σελίδα. Αυτός ο έντονος ρεαλισμός ενισχύει την αίσθηση της ιστορικής αυθεντικότητας και προκαλεί στον αναγνώστη έντονα συναισθήματα.

Επιπλέον χρησιμοποιεί πολλαπλές οπτικές γωνίες για να αφηγηθεί την ιστορία του, δίνοντας “φωνή” σε χαρακτήρες από διαφορετικές κοινωνικές τάξεις και πολιτικές πεποιθήσεις. Αυτή η πολυφωνική αφήγηση προσφέρει μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα της εποχής και αναδεικνύει την πολυπλοκότητα των γεγονότων.

Με αυτόν τον τρόπο, υποστηρίζει κατά μια έννοια και την ιστορική ακρίβεια, στην οποία ο συγγραφέας έχει “ποντάρει όλα του τα λεφτά”. Από την πρώτη άλλωστε στιγμή είναι εμφανές ότι έχει κάνει εκτενή έρευνα για την περίοδο της Κατοχής και του Εμφυλίου, και αυτό αποτυπώνεται στην ακρίβεια των ιστορικών του αναφορών. Τα βιβλία του είναι γεμάτα από λεπτομέρειες για την καθημερινότητα, την πολιτική και τις κοινωνικές συνθήκες της εποχής, προσφέροντας στον αναγνώστη ένα πολύτιμο μάθημα ιστορίας.

Όμως δεν είναι μόνο η ιστορική έρευνα στην οποία στηρίζεται ο κύριος Αμυράς για να αποδώσει τα νοήματά του. Χρησιμοποιεί επίσης πολύ τον συμβολισμό για να προσδώσει βάθος και πολυπλοκότητα στην αφήγησή του. Τα τοπία, τα αντικείμενα και οι πράξεις των χαρακτήρων αποκτούν συχνά συμβολική σημασία, προσκαλώντας τον αναγνώστη σε μια πιο ενεργή ανάγνωση και μια σε πιο βάθος μελέτη του έργου του.

Μια τεχνική που πάντοτε μου αρέσει όταν την συναντώ στη λογοτεχνία, είναι αυτή του ανοιχτού φινάλε. Ο Πάνος Αμυράς τολμά να αφήσει το τέλος ανοιχτό σε κάποια από τα μυθιστορήματά του, προ(σ)καλώντας μας να μελετήσουμε τα γεγονότα και να βγάλουμε τα δικά μας συμπεράσματα. Αυτή η τεχνική πιστεύω –αν και σε κάποιους φαίνεται ενοχλητική– ενισχύει τη συναισθηματική εμπλοκή του αναγνώστη και τον απασχολεί και μετά το τέλος της ανάγνωσης. Εμένα πάντως σίγουρα με έχει εμπλέξει αν αναλογιστεί κανείς ότι χρόνια μετά από την ανάγνωση του Λιμού, το σκέφτομαι ακόμα!

Εν κατακλείδι, στο σύνολό της η τετραλογία της Κατοχής του Πάνου Αμυρά αποτελεί ένα σημαντικό έργο που συνδυάζει την ιστορική ακρίβεια με τη συναρπαστική αφήγηση. Αποτελεί ένα πολύτιμο ανάγνωσμα για όσους θέλουν να κατανοήσουν το παρελθόν και να αναστοχαστούν το παρόν. Προτείνεται ολόψυχα!

Η κριτική δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στο comfort-zone.gr.

Βρείτε τα βιβλία εδώ και απολαύστε τα!








 

Σχόλια